wtorek, 3 lutego 2015

Od strony technicznej/ from the technical POLYMER PAINTING/ Malarstwo polimerowe

Malarstwo masą polimerową- technika, w której odnajduję się najlepiej, i najlepiej się w niej spełniam. Jest to swego rodzaju mój znak rozpoznawczy.
W zasadzie nie ma zbyt wielu artystów posługujących się swobodnie malarstwem polimerowym.
Kilka słów o tej technice napisałam także na blogu wyzwaniowym- Modelina moje hobby
Lepiąc z masy posługuje się kawałkami odpowiednich kolorów pasujących do projektu w danym kolorze. Z jednego koloru można utworzyć kilka różnych odcieni, gdyż tak jak w przypadku farb potrzebujemy dostateczną ich ilość, aby móc robić delikatne przejścia kolorów.
Oto najlepszy przykład: 
I kilka odcieni koloru niebieskiego, tak postępuje z każdym kolorem.

Painting with polymer clay is a technique which I find myself best with and it's my distinctive hallmark.
Actually, there aren't many artists who use this technique freely.
I have wrote some details about this kind of art on a challenge blog called "Modelina moje hobby".
When crafting with polymer clay I try to use with pieces combined with different various colors which will fit to the project. When using just one color it is possible to create many different shades which is similar to painting where we have use various colors if want to make smooth color transitions.
An example can be seen as below where you find couple of shades of blue. I use that with every other color.
Co do masy, nie ma to większego znaczenia, używać można FIMO<PREMO<KATO<CERENIT<SCULPEY , astra też się nada. Choć dla mnie masa KATO jest zbyt mało elastyczna.
To jasne, że im lepsza jakościowo masa tym lepszy efekt, tak jest chyba ze wszystkim, ale jak się nie ma co się lubi to się lubi co się ma ;)
Jakie narzędzia przydają się w tej technice?
-Chyba wszystko po troszku, narzędzia dentystyczne, narzędzia clay shaper, narzędzia metalowe, nożyki, igły.

If you ask about a type of clay it doesn't really matter what kind you use. You can try FIMO<PREMO<KATO<CERENIT<SCULPEY, even astra does the job well. But for me personally KATO is not flexible enough.
It's obvious that the better type of clay you use the better effect you will achieve.
What tools can be used in this technique? Actually, everything can be handy. Dental tools, clay shapers, some metal tools, knifes, scalpes, needles.




Bardzo dobre są narzędzia stomatologiczne, są małe, precyzyjne i dobrze nakłada się nimi warstwy masy. Maja one na celu zastąpienie pędzla.
Kolejnym ważnym i bardzo pożądanym narzędziem pracy jest wałek akrylowy, bądź, jeśli ktoś jest w posiadaniu - maszynki blendującej, lub maszynki do makaronu po prostu. Ja posiadam w swoim warsztaciku maszynkę profesjonalną do masy polimerowej i wałek też, a nawet 2 :D. Dzięki niej możemy tworzyć bez większego wysiłku skinner- blend -, te z kolei przydają się jako tła do kompozycji z pejzażem.
Bardzo ważny jest dobór odpowiedniej inspiracji lub zdjęcia, z którego będziemy korzystać. Na jej podstawie dobiera się także odpowiednią technikę malowania masą!

-O tak, powiecie, to zbyt skomplikowane?
 Nie tak bardzo. Po prostu odpowiednia technika pracy daje właściwe rezultaty końcowe!

Jasne, że talent malarski ułatwi nam zadanie, ale każdy ma swoje możliwości rozwoju, a praca i ćwiczenia dają dobre rezultaty.

Zapytacie, kiedy mówimy o malarstwie modelinowym, kiedy praca jest przykładem tej techniki?

-Otóż wtedy, kiedy przypomina ona swego rodzaju obraz malarski.

 Stąd nazwa MALARSTWO MODELINOWE- choć ja wolę bardziej określanie profesjonalne, jeśli chodzi o nazewnictwo masy.
Mogę jeszcze dodać, że w malarstwie modelinowym kolory powinny powstawać przede wszystkim z samej masy, a wszelkiego rodzaju pigmenty czy barwniki winny być tutaj jedynie dodatkiem, uwieńczającym całościowy efekt. Czyli co?
-Po prostu masa zamiast farb :)
Można również stosować rozmaite wzorce zaczerpnięte z technik malarskich i nurtów w sztuce np:

Impresjonizm- (mój ulubiony!)
Abstrakcjia


Pamiętajcie, że wykonanie jednego obrazka dajmy na to formatu A6 zajmuje mi od 15 do 25 godzin pracy, w zależności od wzoru i stopnia rozbudowania. Im większy tym łatwiej się pracuje, ale oznacza to też więcej spędzonych przy obrazie godzin pracy ( bolących pleców i dłoni), no i więcej materiału.

Ile mniej więcej masy potrzeba do wykonania takiego obrazka?
_ To zależy, na samą podstawę o rozmiarze A6 wyjdzie około 2 kostki po 56 gr                            ( czyli standard FIMO). Wszystko zależy od grubości podstawy. Jeśli chcecie umieszczać nań odciski faktur to masy powinno być więcej. Plus inne kolory- tutaj trudno orzec ile dokładnie- bo to z kolei zależy od tego jak bardzo trójwymiarowy chcemy mieć obrazek, ale liczmy że w sumie od 1-2 kostek.
Ja dość często zaopatruje się w kostki FIMO po 350 gr jedna
Ah no i jeszcze zostaje nam masa na skinner- blend. Tu znów wszystko kręci się wokół rozmiaru i grubości rzecz jasna, a także od ilości kolorów ale liczmy, że od pół do 1 kostki.
Sporo zatem-prawda?
Nie jest to tanie przedsięwzięcie a za to bardzo czasochłonne.
Ale człeka ciągnie do tworzenia, to muszę sobie coś ulepić :)


But the ones I think are the most effective are dental tools. These are small, handy, sharp, precision and they do their job well because you feel like were using a paintbrush;)
Another very important tools when using such technique are acrylic shaft or pasta machine. I prefer pasta machine because it's a lot faster and easier to make a skinner- blend which is used to make a background with some picture.It's very iportant to choose a proper picture which will be a base to your later work with this technique.
Some of you will say it's too complicated but believe me it's that a proper selection of technique will give a proper results. A talent is also useful and important but without a proper technique a talent won't do any good. 
Another question might be when can we say that the work was done in a polymer clay painting technique? The answer is simple. It's when the work reminds a picture painted with a paint. That is why we call it POLYMER PAINTING :)
I can only add that this technique works the best when we use polymer clay only. Pigments should be use as well but only as some kind of a filler, 95% of the whole work however should be made in clay only.
Another thing you should know is that it is possible to use any painting technique you know from painting itself. Just as an example my favourite are impressionism and abstraction.

You should also remember that crafting one picture of A6 size takes 15-25 hours of work. Of course it all depends on the size and variety of the pattern you use. The bigger size it is the more time you need to spend on this.



7 komentarzy:

  1. fantastycznie to wszystko brzmi - jak dla mnie -
    abstrakcyjnie z nutą impresjonizmu, rzecz jasna...
    prace podziwiam, kunsztem się zachwycam,
    wkład czasomasowy doceniam - B R A W O ♥♥♥

    OdpowiedzUsuń
  2. strona techniczna jak najbardziej profesjonalnie przedstawiona :) czyta się przyjemnie, i równie przyjemnie się wizualizuje siebie przy takiej pracy, choć w praktyce początki wyglądają różnie :) ja podziwiam za talent, bo choć drzemie we mnie dusza artysty to do malowania nie mam drygu..

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To tak jak z muzyką, jeden umie śpiewać drugi grać na gitarze :) a trzeci czasem jedno i drugie.

      Usuń
    2. a czwarty - tylko słuchać - jak ja :)
      ale np. słuchając fado - niezmiennie unoszę
      się kilka mm mad ziemią - i to od lat :)))

      Usuń
  3. Jestem wzruszona pięknem Pani prac!

    OdpowiedzUsuń